Kontich-Waarloos

logo_idee&atelier

Over sociaal beleid, woonbeleid, gezondheid, preventie
4 mei 2024
Sociale kruidenier

Een speciale uitnodiging voor jou

Graag nodigen we jou uit voor een ‘Ideeënatelier’ bij de Sociale Kruidenier. Afspraak op 4 mei 2024 om 14.00 uur in de Drabstraat 9/b in Kontich. Onze gastvrouw is Josée Vingerhoets en onze gastheer is Remy Goetmakers. We krijgen een zicht op de wijze waarop de sociale kruidenier werkt. De Sociale Kruidenier organiseert een winkelpunt voor inwoners die het financieel moeilijk hebben en met een beperkt inkomen moeten leven. Het winkelpunt biedt producten tegen een verlaagde prijs. En we vernemen hoe één en ander ook met lokaal (zeg maar: gemeentelijk) beleid vasthangt.

Programma

• Remy en Josée stellen ons de werking van het winkelpunt voor en geven antwoord op de vragen die je altijd had willen stellen: voor wie doen we het? Wie levert de producten? Hoe organiseren we de verkoop en hoe krijgen mensen toch een kwaliteitsvol en gezond product?
  • Nadien is er een gesprek over Sociaal beleid, woonbeleid, gezondheid en preventie. Een gelegenheid om over dat thema je ideeën te formuleren. Van welke punten moet de gemeente Kontich de volgende 6 jaren werk maken?
  • We ronden af om 16.30 uur

Een droom voor Kontich

Ter gelegenheid van het ideeënatelier kan je ook over andere thema’s aangeven wat jouw verwachtingen, vragen (en oplossingen) zijn om van Kontich een levendige, veilige en verbonden gemeente te maken. Op die manier kunnen we rekening houden met jouw bekommernissen bij het uitwerken van ons verkiezingsprogramma.

Deelnemen?

Je kan deelnemen door je naam te mailen naar [email protected].

Prioriteiten voor gemeente Kontich

Kan je niet aanwezig zijn? Jammer! Je kan misschien nog wel aansluiten bij één van onze volgende ‘Ideeënateliers’. Zend ons je e-mailadres zodat we je op de hoogte kunnen houden.

Of je kan meteen een aantal ideeën formuleren waar we in Kontich zeker werk moeten van maken.

Geef je ideeën hier door of bezorg je ideeën aan Walter Aertsens, Tim Ruytjens of Marc Van den Brande. Of mail naar [email protected] - Wij kijken uit naar jouw bijdrage!

Onze sociale media

CD&V wenst bankautomaat in Kontich-Kazerne

De laatste bankautomaat in Kontich-Kazerne verdwijnt. De sluitingsdatum is reeds bepaald. CD&V-fractieleider Marc Van den Brande pleitte er tijdens de gemeenteraad van 19 maart voor dat het schepencollege een initiatief zou nemen om er voor te zorgen dat er toch een bankautomaat zou blijven. Burgemeester Bart Seldeslachts was weinig hoopvol. Hij wees er wel op dat de inwoners in de buurtwinkel nog geld kunnen afhalen.

In vroegere tijden waren er in Kontich-Kazerne twee bankkantoren. Deze zijn inmiddels verdwenen maar er bleef nog nog een bankautomaat over. Ook deze zal nu verdwijnen. Eén en ander kadert in de beslissing van de grootbanken om geen bankautomaten meer uit te baten maar deze taak toe te vertrouwen aan het bedrijf Batopin. Zo is er in Kontich-Centrum reeds een eerste cash-punt van dit bedrijf geopend en ook in Waarloos wordt een locatie onderzocht. Voor Kontich-Kazerne zijn er geen plannen.

CD&V-fractieleider Marc Van den Brande vroeg aan het schepencollege wat daar de reden van was en of hier niets aan gedaan kon worden. Burgemeester Seldeslachts stelde dat er geen contacten zijn met het bedrijf en de gemeente dus niet op de hoogte is van de criteria. Vroeger had het gemeentebestuur wel gekeken of het zelf kon instaan voor een bankautomaat in Waarloos. Maar dit bleek te kostelijk te zijn. Ook in Kontich-Kazerne werd even gedacht om een bankautomaat onder te brengen in het toekomstig buurtcentrum Den Alf. Maar hier bleek te weinig ruimte te zijn. De enige mogelijkheid is bij het winkelen in de buurtwinkel de vraag te stellen of er cash kan worden afgehaald.

Zebrapaden bijschilderen aub!

Bij de aansluiting van de IJzermaalberg met de Pronkenbergstraat is een nieuw zebrapad aangelegd. Dat zal de verkeersveiligheid voor voetgangers ten goede komen. Zo’n nieuw geschilderd zebrapad heeft het voordeel dat het goed opvalt, zowel voor voetgangers als voor automobilisten.

Nieuwe randparking op site vredegerecht

Er komt een nieuwe randparking in het centrum van Kontich, met name op de site van het vredegerecht en het postkantoor op de hoek van de Duffelsesteenweg met de Mechelsesteenweg. Daartoe heeft de gemeenteraad op maandag 20 november een voorlopig onteigeningsbesluit goedgekeurd. Ook CD&V heeft dit besluit mee goedgekeurd. Het moet immers bijdragen tot het weren van het autoverkeer uit de winkelstraten en het autovrij maken van het Gemeenteplein en het Sint-Jansplein. Tegelijk gaf CD&V-fractieleider Marc Van den Brande ook een waarschuwing: Wij zijn akkoord met de aanleg van een parking maar zijn niet akkoord met een nieuwbouw op de site of een uitbreiding van de winkelzone.

Onze mensen